Blog o systemach kontroli zużycia paliwa w przedsiębiorstwach.
SUSKI Mierniki Paliwa
Blog > Komentarze do wpisu

Sonda paliwa

Zapewne wiele osób słyszało o montowanych w zbiornikach pojazdów i maszyn sondach paliwa, służących do wykrywania kradzieży przez kierowców. Osobiście trudno mi uwierzyć w dokładność tego typu pomiarów, mimo to postaram się przybliżyć rodzaje sond paliwa:

sonda paliwa

sonda paliwaZapewne wiele osób słyszało o montowanych w zbiornikach pojazdów i maszyn sondach paliwa, służących do wykrywania kradzieży przez kierowców.
Osobiście trudno mi uwierzyć w dokładność tego typu pomiarów, mimo to postaram się przybliżyć rodzaje sond paliwa:
SONDA KONTAKTRONOWA
Jest to sonda o stosunkowo prostej, mechanicznej konstrukcji i prostym sposobie pomiaru, wykorzystującym umieszczone w urządzeniu kontaktrony. Czujniki te reagują na zmiany poziomu paliwa w zbiorniku.
Słabe strony:
bardzo mała rozdzielczość, a co za tym idzie także mała dokładność pomiaru, wynikająca z ograniczonej ilości kontraktorów, które można umieścić w sondzie
duża wrażliwość na drgania mechaniczne
nietrwałość
wysoka podatność na sabotaż
SONDA POJEMNOŚCIOWA
Jej konstrukcja to zwykły kondensator typu ”rura w rurze”, obywający się bez zaawansowanych czujników i elektroniki. Pomiędzy dwoma rurami, stanowiącymi okładziny kondensatora, znajduje się mierzone paliwo, a zmiana wysokości jego słupa wpływa na zmianę pojemności badanego kondensatora.
Jest to rozwiązanie względnie tanie w produkcji, a przez to popularne na rynku.
Słabe strony:
zależność od względnej przenikalności elektrycznej dielektryka
wrażliwość na temperaturę
Zawodność tej metody pomiaru widoczna jest zwłaszcza w przypadku oleju napędowego. Mała przenikalność elektryczna ropy oraz jej wysoka podatność na zmiany temperatury prowadzą do częstych i wyraźnych błędów pomiaru, co podważa jej skuteczność.
SONDA ULTRADŹWIĘKOWA
Konstrukcja tej sondy wykorzystuje dwa czujniki – nadajnik i odbiornik ultradźwięków. Mierzy ona czas, jaki jest potrzebny, by wiązka ultradźwięków wysłana z nadajnika odbiła się od powierzchni cieczy i wróciła do odbiornika. Czas ten zależy od wysokości słupa cieczy.
Słabe strony:
wysoka podatność na różnego rodzaju sabotaż
wysoka podatność mikrofonu i głośnika ultradźwięków na zanieczyszczenia
duża wrażliwość na temperaturę
Sonda ta wykorzystuje metodę pomiaru ciśnienia panującego na dnie zbiornika, a ściśle uzależnionego od wysokości słupa cieczy. Inaczej niż w przypadku sondy pojemnościowej i akustycznej zmiany temperatury nie wpływają znacząco na wynik pomiarów, ponieważ gdy ciecz się rozszerza, jej gęstość maleje (i na odwrót), przez co ciśnienie na dnie pozostaje stałe.
Słabe strony:
pomiar jedynie ciśnienia bezwzględnego
wrażliwość na zmiany ciśnienia w zbiorniku oraz podatność na wynikające z tego błędy, a nawet uszkodzenia
SONDA CIŚNIONIOWA REFERENCYJNA
Jest to obecnie najbardziej zaawansowana konstrukcyjnie i najdokładniejsza sonda paliwowa. Wysokość słupa cieczy określa się w niej mierząc różnicę ciśnień na dnie zbiornika i w jego górnej części. Dzięki temu na wynik pomiaru nie mają znaczącego wpływu ani zmiany temperatury (podobnie jak w sondzie pojedynczej), ani zapowietrzenia zbiornika.
Mocne strony:
wyjątkowa dokładność pomiaru (przy zastosowaniu profesjonalnych czujników nawet poniżej 1 mm słupa cieczy)
odporność na zakłócenia ultradźwiękami, zanieczyszczenia paliwa, przegrody oraz inne działania sabotujące
zaawansowanie technologiczne
Wydaje mi się, że sondy paliwa wykrywają nagłe upuszczenie większej ilości paliwa, ale nic nie dają, przy powolnym upuszczaniu paliwa, lub "czystej" kradzieży na stacji paliw.

SONDA KONTAKTRONOWA

Jest to sonda o stosunkowo prostej, mechanicznej konstrukcji i prostym sposobie pomiaru, wykorzystującym umieszczone w urządzeniu kontaktrony. Czujniki te reagują na zmiany poziomu paliwa w zbiorniku.

Słabe strony:

bardzo mała rozdzielczość, a co za tym idzie także mała dokładność pomiaru, wynikająca z ograniczonej ilości kontraktorów, które można umieścić w sondzie

duża wrażliwość na drgania mechaniczne

nietrwałość

wysoka podatność na sabotaż

 

 

 

SONDA POJEMNOŚCIOWA

Jej konstrukcja to zwykły kondensator typu ”rura w rurze”, obywający się bez zaawansowanych czujników i elektroniki. Pomiędzy dwoma rurami, stanowiącymi okładziny kondensatora, znajduje się mierzone paliwo, a zmiana wysokości jego słupa wpływa na zmianę pojemności badanego kondensatora.

Jest to rozwiązanie względnie tanie w produkcji, a przez to popularne na rynku.

Słabe strony:

zależność od względnej przenikalności elektrycznej dielektryka

wrażliwość na temperaturę

Zawodność tej metody pomiaru widoczna jest zwłaszcza w przypadku oleju napędowego. Mała przenikalność elektryczna ropy oraz jej wysoka podatność na zmiany temperatury prowadzą do częstych i wyraźnych błędów pomiaru, co podważa jej skuteczność.

 

SONDA ULTRADŹWIĘKOWA

Konstrukcja tej sondy wykorzystuje dwa czujniki – nadajnik i odbiornik ultradźwięków. Mierzy ona czas, jaki jest potrzebny, by wiązka ultradźwięków wysłana z nadajnika odbiła się od powierzchni cieczy i wróciła do odbiornika. Czas ten zależy od wysokości słupa cieczy.

Słabe strony:

wysoka podatność na różnego rodzaju sabotaż

wysoka podatność mikrofonu i głośnika ultradźwięków na zanieczyszczenia

duża wrażliwość na temperaturę

 

Sonda ta wykorzystuje metodę pomiaru ciśnienia panującego na dnie zbiornika, a ściśle uzależnionego od wysokości słupa cieczy. Inaczej niż w przypadku sondy pojemnościowej i akustycznej zmiany temperatury nie wpływają znacząco na wynik pomiarów, ponieważ gdy ciecz się rozszerza, jej gęstość maleje (i na odwrót), przez co ciśnienie na dnie pozostaje stałe.

 

Słabe strony:

 

pomiar jedynie ciśnienia bezwzględnego

wrażliwość na zmiany ciśnienia w zbiorniku oraz podatność na wynikające z tego błędy, a nawet uszkodzenia

Są dokładniejsze mierniki paliwa działające na zasadzie przepływomierza zamontowanego w układzie paliwowym. Jednym z takich mierników jest Metroil.

SONDA CIŚNIONIOWA REFERENCYJNA

Jest to obecnie najbardziej zaawansowana konstrukcyjnie i najdokładniejsza sonda paliwowa. Wysokość słupa cieczy określa się w niej mierząc różnicę ciśnień na dnie zbiornika i w jego górnej części. Dzięki temu na wynik pomiaru nie mają znaczącego wpływu ani zmiany temperatury (podobnie jak w sondzie pojedynczej), ani zapowietrzenia zbiornika.

Mocne strony:

wyjątkowa dokładność pomiaru (przy zastosowaniu profesjonalnych czujników nawet poniżej 1 mm słupa cieczy)

odporność na zakłócenia ultradźwiękami, zanieczyszczenia paliwa, przegrody oraz inne działania sabotujące

zaawansowanie technologiczne

 

Wydaje mi się, że sondy paliwa wykrywają nagłe upuszczenie większej ilości paliwa, ale nic nie dają, przy powolnym upuszczaniu paliwa, lub "czystej" kradzieży na stacji paliw.

Mówi sie o dokładności w pomiarze do 5%.

Bardzo proszę o komentarze kierowców oraz osób zarządzających pojazdami wyposarzonymi w takie urządzenia. Prosimy o informacje na temat dokładności pomiaru oraz ewentualnych metod ingerencji we wskazania lub metod oszukiwania tych urządzeń.

 

piątek, 24 września 2010, mierniki-paliwa